Definice: |
- Počet podniků provádějících pokročilou analýzu dat (data analytics) v organizaci. Pokročilá analýza dat (data analytics) se v podniku provádí za účelem získání poznatků, zobrazení trendů a jejich použití k vyvození informovaných závěrů, předpovědí nebo podpoře rozhodování s cílem zlepšení výkonu (např. zvýšení výroby, snížení nákladů na údržbu, personalizace produktů a/nebo zlepšení služeb zákazníkům), modelování budoucnosti nebo předpovídání výsledku. Jde o případy, kdy pokročilou analýzu dat provádí ve firmě vlastní zaměstnanci (datoví analytici). Při data analytics patří mezi zdroje dat jak vlastní data podniku (např. z účetnictví, ze zákaznických dat (tj. nejčastěji z CRM systémů), z výrobních linek, ze skladů, z distribuční sítě (z ERP nebo SCM systémů). Podnik k tomu může získat a využít řadu dalších dat z externích (veřejně dostupných) podkladů, informací, např. z legislativních zdrojů, z Eurostatu, informace z asociací, hospodářských komor, od dodavatelů, zákazníků, veřejně dostupná data z internetu, data ze sociálních sítí. Techniky nebo metody používané pro pokročilou analýzu dat mohou (ale nemusí) zahrnovat využití umělé inteligence, součástí je také získávání informací z dat obrovského rozsahu (Big Data), jejichž uchování a zpracování přesahuje možnosti běžných prostředků podnikových informačních technologií.
|